Draagt een goed website ontwerp bij aan zoekmachine optimalisatie?

Draagt een goed website ontwerp bij aan zoekmachine optimalisatie?

De vraag die mij vaak wordt gesteld over zoekmachine optimalisatie is of een ontwerp bijdraagt een een goede positionering in Google. Maakt een goed website ontwerp dus het verschil als het gaat om zoekmachine optimalisatie? Zoals met alles dat verband houdt met zoekmachine optimalisatie, is deze vraag niet eenduidig te beantwoorden. Maar er zijn wel enkele handvatten te geven.

Webdesign volgens Google

Google weet natuurlijk als enige wat wel of niet bijdraagt aan een beter vindbaarheid van websites en webdesign.Maar Google geeft haar geheimen niet prijs waardoor het gissen blijft voor webdesigner. Op het support forum geeft Google wel enkele richtlijnen:

  • De website moet een duidelijke hiërarchie en structuur hebben. Bijvoorbeeld een website over schoenen kan worden opgedeeld in damesschoenen, herenschoenen en kinderschoenen. Vervolgens biedt de categorie damesschoenen weer bijvoorbeeld rode, blauwe en zwarte schoenen. Etc.
  • Elke pagina moet duidelijke informatie bieden, goed geschreven en informatief zijn voor de lezer. Daarnaast moet elke pagina minimaal een keer gelinkt worden met een of meerdere statische links. De pagina zelf mag niet al te veel links hebben. Links mogen sowieso alleen maar toegevoegd worden als het de nuttig is voor de lezer.
  • Plaatjes en dergelijke worden niet gelezen door Google. Dus het is belangrijk dat je een zogenaamde alt-tekst toevoegt. Dat is een voor Google leesbare tekst en legt uit waar het plaatje over gaat.
  • De tekst mag in relatie tot de tekst niet te veel html bevatten. Dus weinig code in relatie tot de tekst.
  • De website moet een goede sitemap bevatten voor zowel de gebruiker, als Google zelf.

Dit officiële verhaal geeft niet zoveel handvatten, maar maakt wel duidelijk dat Google het enorm belangrijk vindt dat de lezer of gebruiker gediend wordt. Ontwerp je een website alleen om beter vindbaar te zijn, dan kost dat vroeg of laat je posities.

De afgelopen jaren zijn verschillende bedrijven er steeds beter in geslaagd de posities in Google te beïnvloeden. Bijvoorbeeld om geld te verdienen met Google Ad Sense advertenties. Dit soort websites hebben de goede en natuurlijke resultaten van Google verdrongen.

Met Panda heeft Google dit willen terugdringen. Te veel advertenties en vooral te veel advertenties ‘above the fold’ werden afgestraft. Dat betekent dat websites met veel advertenties daarin Ad Sense of advertenties van affiliate partijen minder goed scoren dan andere websites sinds de updates.

Daarnaast is Google goed gaan letten op duplicate content. Een veel gebruikte truck was het kopiëren van teksten om een goed gevulde website te hebben en beter vindbaar te zijn. Of om bijvoorbeeld voor pagina’s te kopieren met uitzondering van een of meerdere woorden waarop men gevonden wil worden. Ook dit wordt voortaan gezien als duplicated content.

Bevat je websites daarnaast veel pagina’s met lage informatieve waarde, zogenaamde low quality content, dan scoort je website in zijn geheel ook minder.

Een laatste punt dat werd ingevoerd door Google was het design. Een mooi en gebruiksvriendelijk zou beter scoren dan een webdesign dat aan alle kanten rammelt.

Penguin Updates

Bijna 2 jaar geleden heeft Google een nieuwe update ingevoerd namelijk Penguin. Deze update heeft ook consequenties gehad voor zowel zaken op de website zelf als buiten de website.

Een veel gebruikte tactiek van webspammers was het volstoppen van pagina’s op de website met de zoekwoorden waarop men gevonden wilde worden. Een percentage van 20% was niet ongebruikelijk. Maar het werkte. Dit heet ook wel keywordstuffing.

Wat daarnaast werkte was het aanschaffen van een zogenaamde exact match domein(emd). De domeinnaam is bij emd geheel of gedeeltelijk gelijk aan het zoekwoord waarop men gevonden wil worden.

Bij een combinatie van emd en keywordstuffing krijgt een website snel te maken met de penguin update.

Buiten de website was het mogelijk door zoveel mogelijk linkjes te verzamelen naar de website met daarin het zoekwoord waarop men gevonden wilde worden, daadwerkelijk hoog te scoren. Ook dat is niet meer mogelijk.

Recente ontwikkelingen

De afgelopen jaren heeft Google de voorgaande updates nog wat verder aangescherpt. Zo is de bedoeling van Google: alleen goede, gebruiksvriendelijke websites met inhoud die overeenkomt met de zoekopdracht van de gebruiker hebben kans om hoog te scoren. Manipulatie wordt vroeg of laat afgestraft.

Tegelijk manipuleert Google erop los. Want 2 zaken die ze zelf belangrijk vindt namelijk Google Plus en Mobile Search zijn belangrijke factoren geworden.

Google plus is de tegenhanger van Google. Extra plusjes op je website, levert je extra hoge posities op.

Mobiel is en wordt een belangrijke inkomstenbron vaan google adwords. Google heeft er dus baat bij dat websites responsive worden. Dat betekent dat websites zich aanpassen aan het beeldscherm van het apparaat. Of dat nou een tablet of smartphone is, de website past zich automatisch aan,

Samenvattend

Een goed design heeft dus een belangrijke invloed op de de vindbaarheid en vormt daarmee een belangrijke rol in zoekmachine optimalisatie. Nog meer vormt goede inhoud op de website een belangrijke factor. En manipulatie van de zoekresultaten wordt vroeg of laat keihard afgestraft.

Hopelijk heb je wat gehad aan dit artikel. Wil meer weten over zoekmachine optimalisatie, kijk dan even op onze website.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *